ZoekenSitemap

Selecteer hieronder welke berichten u wilt zien.

Stichting Taurus in TV uitzending Nederland van Boven op 23-01-2014 22-01-2014
In de laatste uitzending van het VPRO-programma “Nederland van Boven: stilstand of keerpunt?” komen de activiteiten van stichting Taurus in het natuurgebied Keent bij Ravenstein aan bod. Het Tauros programma wordt toegelicht en de spectaculaire aankomst van Portugese Maronesa runderen in het gebied komt vol in beeld.
Uitzending: 23 januari om 22.20 uur op Nederland 1.
Een voorproefje van de uitzending is te zien op

Born to be Wild: Boek uit over Tauros/Aurochs 09-10-2013
Op de conferentie WILD10 in Salamanca hebben Stichting Taurus en Rewilding Europe het eerste exemplaar van het boek: 'The Aurochs. Born to be Wild" overhandigd aan Vance Martin de directeur van WILD10. Het boek - Engelstalig - geeft inzicht in de rol van het oerrund. Het was veruit het meest belangrijke dier voor de mensheid. Het boek beschrijft de ecologie, het gedrag en de neergang van het oerrund. De belangrijke rol die het rund in de geschiedenis van de mensheid heeft ingenomen en het Taurosprogramma: de weg terug naar een volwaardige plaatsvervanger. Einddoel het rund als een wild dier weer terug in de Europese natuur.
Het boek is te bestellen door overmaking van EUR 34,50 inclusief verzendkosten op NL68 INGB 0009 3087 59 t.n.v. Stichting Taurus o.v.v. 'Born to be Wild'.
Naar verwachting komt de Nederlandse editie rond kerst 2013 uit.

SkyVision in Keent 18-05-2013
Afgelopen 2 dagen hebben in Wageningen en Keent filmopnamen plaatsgevonden voor een documentaire van SkyVision (onderdeel van SKY) over 'onnatuurlijke en natuurlijke selectie. Het wordt een documentaire van een uur waarvan een deel over het Tauros-programma zal gaan. De documentaire wordt in het najaar eerst in Oostenrijk vertoond en later op Arte en daarna mogelijk ook op andere plekken.

Publieksdag Brabants Landschap in Keent 29-03-2013
Op tweede Paasdag verzorgt Brabants Landschap een publieksdag in Keent. Er zijn drie excursies om 12.00 uur om 13.30 en om 15.00 uur
Telkens is het de bedoeling dat de excursie 1.5 uur duurt. Het startpunt van de excursies is Zuijdenhoutstraat 4 te Keent.

Portugese Maronesarunderen in Keent 09-03-2013
Zaterdag 9 maart 2013 zijn 8 Portugese Maronesa runderen afgeleverd in ons belangrijkste gebied voor de TaurOs, het Natuurontwikkelingsgebied in Keent. Wat vooraf ging was een lang en moeizaam proces, waarbij transporteur Sleegers in september 2012 zelfs geheel zonder resultaat op en neer naar Portugal is gereden (door toedoen van het Portugese veterinaire bedrijf dat de papieren in orde had moeten maken maar dat niet gedaan had). Ook nu is het proces niet helemaal zonder slag of stoot gegaan, want uiteindelijk moesten 5 runderen in Portugal achterblijven. Daarvoor zoeken we een plek in het Rewilding Europe gebied Faia Brava in het noorden van Portugal. Maronesarunderen voegen weer een extra element toe aan onze kudde: het zijn runderen met zeer grote hoorns en ze leven in gebieden met wolven. Ze weten zich daartegen te verdedigen. We gaan de runderen gebruiken in ons Tauros-programma, onder andere in het gebied Kempen~Broek.

1 - 5   -   6 - 10   -   11 - 15   -   16 - 20   -   21 - 25

Beheerders >>