ZoekenSitemap

Selecteer hieronder welke berichten u wilt zien.

Dikke staarten en manen in het Botlekbos 21-10-2014
In het Botlekbos, in de buurt van de AVR, lopen vier Exmoorpony’s. De pony’s zijn eigendom van Stichting Taurus die ze, in samenwerking met Staro Natuur en Buitengebied, uitleent aan Havenbedrijf Rotterdam NV om het terrein te begrazen. Door te begrazen wordt gewerkt aan een gevarieerd gebied dat voor veel dier- en plantensoorten een geschikt leefgebied vormt. Exmoorpony’s kunnen zich het hele jaar door zelfstandig in grote of kleine natuurgebieden redden.

Mede doordat er een grote leiding door het gebied is aangelegd, is de begrazing dit voorjaar wat laat gestart. De vegetatie is hierdoor flink hoog geworden en ook de soort ‘grote klit’ (Arctium lappa) heeft hiervan geprofiteerd. De hoofdjes van de grote klit blijven met haakjes aan de vacht van dieren of kleding van mensen hangen. Een slimme manier om het zaad over grotere afstand te verspreiden.

De klitten raken bij de Exmoorpony’s vooral verstrikt in de manen en de staart. Dit komt veel voor in natuurgebieden, ook waar bijvoorbeeld met Konikpaarden of runderen zoals de Schotse Hooglander wordt gewerkt. Het is een bekend en natuurlijk verschijnsel dat zich ieder najaar herhaalt. Organisaties die de kuddes beheren krijgen regelmatig bezorgde reacties van het publiek, maar de ervaring leert dat dieren er goed mee uit de voeten kunnen. Na verloop van tijd verdwijnen de opgehoopte klitten weer doordat de weerhaakjes afbreken of het pakket langzaam wegzakt.
Er wordt bijna dagelijks toezicht gehouden op de pony’s in het Botlekbos. De dieren zijn in uitstekende conditie. De kuddebeheerder volgt de kudde nauwgezet, maar ziet geen reden om in te grijpen.

Stichting Taurus met Wildrundvlees op Bourgondisch Nijmegen Proeft 01-09-2014
Op 5, 6 en 7 september 2014 vindt op Landgoed Brakkesteyn “Bourgondisch Nijmegen Proeft” plaats. Dit jaar is Stichting Taurus met Wildrundvlees een van de partners van dit unieke culinaire feest. Onze stand vind je in het park van het land-goed, waar we je graag verwelkomen om bij te praten of kennis te maken, maar vooral om te proeven van ons wildrundvlees.

De specialiteiten van de diverse standhouders zijn alle bereid met aandacht voor natuur en milieu. Naast lekker eten valt er tevens te genieten van hedendaagse kunst, design, fashion en muziek. Tijdens de publieksdagen op zaterdag 6 september (17.00 – 24.00 uur) en zondag 7 september (14.00 – 23.00 uur) is de toegang gratis. Kom langs en mis dit heerlijke evenement niet.

"Bourgondisch Nijmegen Proeft" vindt plaat op Landgoed Brakkesteyn aan de Driehuizerweg 283 in Nijmegen. Meer informatie op www.nijmegen-proeft.nl. Mocht je meer informatie over Taurus of Wildrundvlees willen, neem dan contact met ons op via info@stichtingtaurus.nl.

Frans Jacobs en Ronald Goderie

“Het Oerrund een levende legende” Nu verkrijgbaar voor € 29,95 03-02-2014
Het oerrund, een levende legende

Een bijzonder boek over een van Europa’s legendarische dieren en zijn belang voor ons natuurlijk erfgoed; een terugblik en een toekomstbeeld.

Het oerrund was een buitengewoon dier. Het speelde een sleutelrol in de vormgeving van het Europese landschap en zou bovendien uitgroeien tot het meest waardevolle dier voor de mens. De voorvader van een miljard runderen in de wereld. Dit boek gaat over het oerrund en het Tauros Programma; het plan om het dier weer terug te brengen.
Dit boek verandert uw kijk op runderen. Het begon allemaal lang voordat de mens Europa bevolkte. Het was een veel ruiger en wilder landschap dan tegenwoordig met enorme, rondtrekkende kuddes grote grazers. Dit was het rijk van het oerrund, de Koning van de Wildernis, Europa's zwaarste landzoogdier nadat neushoorns en mammoeten waren verdwenen. Het wilde oerrund werd fel bejaagd met zijn uitsterven in 1627 tot gevolg. Maar zijn genen zijn nog altijd springlevend. Diverse oude runderrassen staan genetisch – bewezen – heel dicht bij het oerrund.

Het Tauros Programma zal door gebruik te maken van deze rassen, dit magnifieke dier terugbrengen, opnieuw wilde populaties opbouwen en die populaties weer loslaten in (wilde) natuurgebieden in heel Europa. Het eindresultaat zal er uitzien als een oerrund, leven als een oerrund, zich gedragen, eten, voortplanten en uiteindelijk sterven als een oerrund. Voorlopig wordt dit dier Tauros genoemd, het Griekse woord voor stier.

“Het oerrund” vertelt dit verhaal. Het boek is vanaf 1 februari 2014 te koop tegen de reguliere winkelprijs van € 29,95. U kunt het boek bestellen door € 34,90 (incl. verzendkosten) over te maken op rekeningnummer NL68 INGB 0009 3087 59 t.n.v. Stichting Taurus o.v.v. “Het oerrund” en uw adresgegevens.
U krijgt niet alleen een schitterend boek met boeiende verhalen en prachtige foto’s; u steunt tevens het Tauros Programma en de terugkomst van het legendarische oerrund.

Stichting Taurus in TV uitzending Nederland van Boven op 23-01-2014 22-01-2014
In de laatste uitzending van het VPRO-programma “Nederland van Boven: stilstand of keerpunt?” komen de activiteiten van stichting Taurus in het natuurgebied Keent bij Ravenstein aan bod. Het Tauros programma wordt toegelicht en de spectaculaire aankomst van Portugese Maronesa runderen in het gebied komt vol in beeld.
Uitzending: 23 januari om 22.20 uur op Nederland 1.
Een voorproefje van de uitzending is te zien op

Born to be Wild: Boek uit over Tauros/Aurochs 09-10-2013
Op de conferentie WILD10 in Salamanca hebben Stichting Taurus en Rewilding Europe het eerste exemplaar van het boek: 'The Aurochs. Born to be Wild" overhandigd aan Vance Martin de directeur van WILD10. Het boek - Engelstalig - geeft inzicht in de rol van het oerrund. Het was veruit het meest belangrijke dier voor de mensheid. Het boek beschrijft de ecologie, het gedrag en de neergang van het oerrund. De belangrijke rol die het rund in de geschiedenis van de mensheid heeft ingenomen en het Taurosprogramma: de weg terug naar een volwaardige plaatsvervanger. Einddoel het rund als een wild dier weer terug in de Europese natuur.
Het boek is te bestellen door overmaking van EUR 34,50 inclusief verzendkosten op NL68 INGB 0009 3087 59 t.n.v. Stichting Taurus o.v.v. 'Born to be Wild'.
Naar verwachting komt de Nederlandse editie rond kerst 2013 uit.

1 - 5   -   6 - 10   -   11 - 15   -   16 - 20   -   21 - 25

Beheerders >>