ZoekenSitemap

Selecteer hieronder welke berichten u wilt zien.

“Het Oerrund een levende legende” Nu verkrijgbaar voor € 29,95 03-02-2014
Het oerrund, een levende legende

Een bijzonder boek over een van Europa’s legendarische dieren en zijn belang voor ons natuurlijk erfgoed; een terugblik en een toekomstbeeld.

Het oerrund was een buitengewoon dier. Het speelde een sleutelrol in de vormgeving van het Europese landschap en zou bovendien uitgroeien tot het meest waardevolle dier voor de mens. De voorvader van een miljard runderen in de wereld. Dit boek gaat over het oerrund en het Tauros Programma; het plan om het dier weer terug te brengen.
Dit boek verandert uw kijk op runderen. Het begon allemaal lang voordat de mens Europa bevolkte. Het was een veel ruiger en wilder landschap dan tegenwoordig met enorme, rondtrekkende kuddes grote grazers. Dit was het rijk van het oerrund, de Koning van de Wildernis, Europa's zwaarste landzoogdier nadat neushoorns en mammoeten waren verdwenen. Het wilde oerrund werd fel bejaagd met zijn uitsterven in 1627 tot gevolg. Maar zijn genen zijn nog altijd springlevend. Diverse oude runderrassen staan genetisch – bewezen – heel dicht bij het oerrund.

Het Tauros Programma zal door gebruik te maken van deze rassen, dit magnifieke dier terugbrengen, opnieuw wilde populaties opbouwen en die populaties weer loslaten in (wilde) natuurgebieden in heel Europa. Het eindresultaat zal er uitzien als een oerrund, leven als een oerrund, zich gedragen, eten, voortplanten en uiteindelijk sterven als een oerrund. Voorlopig wordt dit dier Tauros genoemd, het Griekse woord voor stier.

“Het oerrund” vertelt dit verhaal. Het boek is vanaf 1 februari 2014 te koop tegen de reguliere winkelprijs van € 29,95. U kunt het boek bestellen door € 34,90 (incl. verzendkosten) over te maken op rekeningnummer NL68 INGB 0009 3087 59 t.n.v. Stichting Taurus o.v.v. “Het oerrund” en uw adresgegevens.
U krijgt niet alleen een schitterend boek met boeiende verhalen en prachtige foto’s; u steunt tevens het Tauros Programma en de terugkomst van het legendarische oerrund.

Stichting Taurus in TV uitzending Nederland van Boven op 23-01-2014 22-01-2014
In de laatste uitzending van het VPRO-programma “Nederland van Boven: stilstand of keerpunt?” komen de activiteiten van stichting Taurus in het natuurgebied Keent bij Ravenstein aan bod. Het Tauros programma wordt toegelicht en de spectaculaire aankomst van Portugese Maronesa runderen in het gebied komt vol in beeld.
Uitzending: 23 januari om 22.20 uur op Nederland 1.
Een voorproefje van de uitzending is te zien op

Beheerders >>