ZoekenSitemap

Selecteer hieronder welke berichten u wilt zien.

Dikke staarten en manen in het Botlekbos 21-10-2014
In het Botlekbos, in de buurt van de AVR, lopen vier Exmoorpony’s. De pony’s zijn eigendom van Stichting Taurus die ze, in samenwerking met Staro Natuur en Buitengebied, uitleent aan Havenbedrijf Rotterdam NV om het terrein te begrazen. Door te begrazen wordt gewerkt aan een gevarieerd gebied dat voor veel dier- en plantensoorten een geschikt leefgebied vormt. Exmoorpony’s kunnen zich het hele jaar door zelfstandig in grote of kleine natuurgebieden redden.

Mede doordat er een grote leiding door het gebied is aangelegd, is de begrazing dit voorjaar wat laat gestart. De vegetatie is hierdoor flink hoog geworden en ook de soort ‘grote klit’ (Arctium lappa) heeft hiervan geprofiteerd. De hoofdjes van de grote klit blijven met haakjes aan de vacht van dieren of kleding van mensen hangen. Een slimme manier om het zaad over grotere afstand te verspreiden.

De klitten raken bij de Exmoorpony’s vooral verstrikt in de manen en de staart. Dit komt veel voor in natuurgebieden, ook waar bijvoorbeeld met Konikpaarden of runderen zoals de Schotse Hooglander wordt gewerkt. Het is een bekend en natuurlijk verschijnsel dat zich ieder najaar herhaalt. Organisaties die de kuddes beheren krijgen regelmatig bezorgde reacties van het publiek, maar de ervaring leert dat dieren er goed mee uit de voeten kunnen. Na verloop van tijd verdwijnen de opgehoopte klitten weer doordat de weerhaakjes afbreken of het pakket langzaam wegzakt.
Er wordt bijna dagelijks toezicht gehouden op de pony’s in het Botlekbos. De dieren zijn in uitstekende conditie. De kuddebeheerder volgt de kudde nauwgezet, maar ziet geen reden om in te grijpen.

Stichting Taurus met Wildrundvlees op Bourgondisch Nijmegen Proeft 01-09-2014
Op 5, 6 en 7 september 2014 vindt op Landgoed Brakkesteyn “Bourgondisch Nijmegen Proeft” plaats. Dit jaar is Stichting Taurus met Wildrundvlees een van de partners van dit unieke culinaire feest. Onze stand vind je in het park van het land-goed, waar we je graag verwelkomen om bij te praten of kennis te maken, maar vooral om te proeven van ons wildrundvlees.

De specialiteiten van de diverse standhouders zijn alle bereid met aandacht voor natuur en milieu. Naast lekker eten valt er tevens te genieten van hedendaagse kunst, design, fashion en muziek. Tijdens de publieksdagen op zaterdag 6 september (17.00 – 24.00 uur) en zondag 7 september (14.00 – 23.00 uur) is de toegang gratis. Kom langs en mis dit heerlijke evenement niet.

"Bourgondisch Nijmegen Proeft" vindt plaat op Landgoed Brakkesteyn aan de Driehuizerweg 283 in Nijmegen. Meer informatie op www.nijmegen-proeft.nl. Mocht je meer informatie over Taurus of Wildrundvlees willen, neem dan contact met ons op via info@stichtingtaurus.nl.

Frans Jacobs en Ronald Goderie

Beheerders >>